
انتشار در۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۶ ب.ظ

سرویس:
عناوین اصلی 
بدون دیدگاه

14 بازدید
پرونده ورودي شهر لار(۳)/ گفت و گو با مدير طرح ساماندهي ورودي شهر:
مشكل ورودي شهر لار با طرح هاي موقتي و غيركارشناسانه حل نمي شود/ ورودي اين شهر به سكونتگاه غير رسمي بيشتر شباهت دارد تا بافت تاريخي!
آفتاب لارستان: پيش از اين موضوع ساماندهي «ورودي شهر لار» را در گفت و گو با شهردار و رئيس شوراي شهر لار بررسي كرديم (اينجا). بنا به اهميت موضوع و درخواست مخاطبان و البته رويكرد جديد سايت آفتاب مبتني بر پيگيري و تحليل بيشتر موضوعات تصميم گرفتيم در اين بخش برگي ديگر از اين پرونده را در گفت و گو با مدير اين طرح بررسي كنيم. «محمدامين گرامي»، مهندس شهرساز، مدرس دانشگاه و مدير طرح ساماندهي ورودي شهر لار به تعدادي از پرسش هاي مكتوب ما در اين باره پاسخ داده است كه در ادامه مي خوانيد:
***
جناب مهندس! به عنوان اولين پرسش لطفا درباره طرح ساماندهی ورودی شهر لار بطور مختصر توضيح دهيد.
همچنان که شما و مخاطبان محترم استحضار دارند، طی سالیان متمادی خصوصاً پس از زلزله ویرانگر سال ۳۹ توسعه جدید شهری در اراضی جنوب شهر قدیم یا همان «شهر جدید» منجر به فرسوده شدن روز افزون بافت با ارزش تاریخی شهر لار شده است که این امر در حوزهxadهای پیرامونی شدیدتر احساس میxadشود. علاوه بر آن جابجایی مسیر شیراز – لار و به تبع آن جابجایی ورودی اصلی شهر تا سالهای نه چندان دور به سمت گراش بیxadمهری و کم توجهی بیشتری از جانب مسئولین را سبب گشته است که در نتيجه شاهد تنزل کیفیت محیطی در پهنه مورد نظر میxadباشیم. اما آنچه در سالهای اخیر شاهد آن هستیم اول ناشی از افزایش حساسیت شهروندان نسبت به میراث فرهنگی خود که به نوعی هویت فردی و جمعی آنان را شکل میxadدهد؛ و دوم تغییر مسیر اصلی شیراز- لار و وقوع مجدد فرصت دروازهxadای در موقعیت پیشین در «محله دم دروازه» میxadباشد؛ دغدغه جدیدی که علاوه بر توانمند سازی بافت فرسوده موجود ایجاد نموده، مسئولین را – نه تنها در این دوره بلکه مسئولین ادوار پیشین نیز- وادار به تهیه طرحی جامع در محدوده مورد نظر نموده است. در همین راستا در تابستان ۹۴ طرحی با عنوان «ساماندهی محور ورودی شمال غرب شهر لار» تعریف و قراردادی با یک تیم کارشناسی بومی و غیربومی در چند حوزه تخصصی منعقد شد که مدیریت طرح را بنده بر عهده داشته ام.
طرحی که شما مدیریت آن را به عهده داشتهxadاید چه مسائل و پیشنهاداتی را در نظر گرفته و بطور کلی منظور از ساماندهی چیست؟
محدوده مورد نظر طراحی با مسائل گوناگونی مواجه است؛ از استقرار کاربریxadها و فعالیتxadهای مزاحم و ناسازگار گرفته تا فرسودگی کالبدی پهنهxadهای مسکونی مجاور آن؛ از گرهxadهای نابسامان ترافیکی گرفته تا حاکمیت قاطع سواره بر پیاده که سعی شده همه نارساییxadها در ابعاد مختلف طراحی شهری بررسی و در حد امکان مرتفع گردند، بنابراین ساماندهی نگاه جامع دارد و همه ابعاد و معضلات را حل می نماید و یک بعدی مثلا فقط تعریض یا یک جداره سازی کوتاه مدت نیست.
بطور کلی زعم ما بر این است که با توجه به رشد روز افزون اتومبیل در خیابانها، افزایش سفرهای برونشهری و ورود تعداد بیشتر اتومبیل به شهر و نیاز به توسعه سطح خیابان و میادین ورودی و با توجه به ظرفیتxadهای خیابان موجود خصوصاً بافت مسکونی مجاورآن، این تصور اشتباهی است که بخواهیم تا ابد با تعریض خیابان و ایجاد بدنه های کاذب بر روی نابسامانیxadهای موجود در بدنهxadهای خیابان مساله را بطور موقت حل نماییم. لذا در سطح حوزه راهبردی پروژه با افق بیست ساله پیشنهاد تعریف محور ورودی جدید منشعب از رینگ غربی شهر بمنظور کاهش حجم ترافیک خیابان کارگر ارائه گردیده که میxadبایست طرح مذکور در مراجع بالادست مصوب و نهایتاً اجرا گردد. اما با این پیشنهاد دیگر مسائل محور موجود که عمدتاً غیر ترافیکی بودند به قوت خود باقی بود به همین جهت در راستای رفع مسائل پیشنهاد توانمند سازی محور موجود نیز مطرح شد که کلیات آن از این قرار است که با توجه به پیشنهاد طرح تفصیلی شهر لار برای این محور دو مسیر ۱۰ متری بصورت رفت و برگشت مجموعا ۲۰ متر به عنوان پایه در نظر گرفته شد و در مقاطعی که با موانعی چون م، آب انبار، پل، رودخانهxadها یا کالبد با ارزش روبرو نبودهxadایم سطحی را برای پیادهxadها چه به منظور حرکت و چه به منظورسکون و گذران اوقات فراغت که زیبایی ویژه ای به ورودی می دهد پیشنهاد دادهxadایم. به علاوه فعالیتxadهای عمومی ناسازگار را ساماندهی و در فضایی مشخص استقرار دادهxadایم و سطح وسیعی را به فضای سبز، کمپینگ و فعالیتxadهای خدماتی در نظر گرفتهxadایم، و به گونه ای که امکان پیاده روی در یک محور پیاده به طول حدود یک کیلومتر بدون تداخل با سواره در مجاورت فضای سبز طراحی شده است تا ساکنین منطقه بتوانند از آن بهره مناسب ببرند.
آیا در خصوص طرح با کارشناسان شهرداری و شورا تبادل نظر شده و آیا تحلیل آنها را درباره طرح میxadدانید؟
قطعاً هنگامی که کارفرما طرحی را به طراح واگذار میxadکند طراح میxadبایست طرح خود را به کارفرما ارائه و تاییدیه وی را اخذ نماید. در این مورد نیز دو جلسه با حضور کارشناسان شهرداری در محل شهرداری و۳ جلسه در صحن شورا با حضور همه اعضای محترم شورا به همراه کارشناسان شهرداری و یک جلسه با کارشناسان شهرداری و اعضای شورا در محل پروژه داشتهxadایم و کل طرح در این جلسات ارائه شده و موارد کارشناسی که از طرف کارشناسان به مشاور اعلام گشته نیز طی چند مرحله اعمال و طرح پس از اصلاحات مدنظر کارفرما در دو نسخه به شهرداری و شورای اسلامی شهر ارائه گردیده است.
البته پس از تصویب طرح و پایان کار نیز نقدهایی به طرح وارد شد که عمده آن در فضایی غیر رسمی و غیر کارشناسی بود. تنها «سازمان نوسازی و بهسازی شهر لار» به مدیر عاملی جناب آقای اسحاق شاکری طی نامهxadای خطاب به شهرداری به مسائل کارشناسی به قلم جناب آقای دکتر آراسته مشاور سازمان مطرح نموده که بازگشت به نامه شهرداری به مشاور، پاسخ کارشناسانه آن طی نامه ای ارسال شده است و عملاً منجر به ایجاد تغییراتی در طرح نگردیده است و چنانچه تمایل داشته باشند انتشار آن نامهxadها از نظر ما میxadتواند مباحث کارشناسی را در این زمینه برای اهل فن روشن سازد.
یکی از دغدغهxadهایی که وجود دارد احتمال آسیب دیدن بافت تاریخی شهر است. آیا این طرح آسیبی به این بافت میxadرساند؟
بافت تاریخی با ارزش شهر یک محدوده مشخص دارد که توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تعیین و محدوده مورد نظر ابلاغ و ضوابطی برای آن تدوین شده است که این محدوده هیچ گونه هم پوشانی با حوزه مداخله طرح ساماندهی محور ندارد در محدوده مصوب بافت فرسوده نیز که شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب کرده، مشاور آرمانشهر محدوده بافت فرسوده را به دو حوزه واجد ارزش و فاقد ارزش طبقه بندی نموده که حوزه مداخله طرح مورد نظر در حوزه بافت فرسوده فاقد ارزش قرار گرفته آنچه به زعم غیر متخصصین و گاهی حتی برخی کارشناسان، بافت پیرامونی محور ورودی را بافت واجد ارزش تاریخی دانسته و از آن تحت عناوینی چون «ماسوله لار» نام می برند. ساخت دانهxadهای مسکونی در شیب دامنه کوه قلعه و قدمگاه است که منظر متفاوتی نسبت به دیگر گونهxadهای استقرار در زمین مسطح پدید میxadآورد اما خود این مساله باعث گردیده مسائل زیربنایی متعددی گریبانxadگیر این خانهxadها و ساکنین آن گردد و لذا این کالبد ها به بافت سکونتگاه غیر رسمی شباهت دارند تا بافت تاریخی با ارزش، شاهد این مطلب عدم وجود سند ثبتی برای بسیاری از پلاک های این بخش از بافت شهر است اما با همه این اوصاف پتانسیل های بصری بافت مذکور مغفول نمانده و جهت بهره برداری از آن در محدوده اختیارات شرح خدمات طرح تلاش شده است که تسهیل دسترسی سواره، پیش بینی فضاهایی برای پارکینگ جمعی و ایجاد فضاهای سبز کوچک از جمله اقدامات در این راستا میxadباشد.
با توضیحاتی که مطرح كرديد پس علت دغدغهxadها و انتقادات در مورد این طرح چیست و شما چه پیشنهادی برای مرتفع ساخت آن دارید؟
انتقاد اساسی تا به امروز نسبت به طرح نبوده و اساسا استقبال از طرح ساماندهی بسیار خوب بوده و اگر دغدغهxadای مطرح میxadشود متاسفانه ناشی از عدم آگاهی و اطلاع کافی از طرح بوده و حاصل بی اعتمادی عمومی جامعه نسبت به کارهای غیرکارشناسانهxadای است که در کشور انجام میxadگیرد یا مربوط به عدم تخصص منتقدین و نقد غیر اصولی آنها از طرح است. با توجه به این که شهرسازی مشارکتی از جمله مفاهیمی روز دنیاست و ما نیز معتقدیم چنین طرح هایی بدون آگاهی و نظر بهره برداران طرح به نتیجه مطلوب منجر نخواهد شد، پیشنهاد بنده این است که شهرداری محترم که کارفرمای این طرح است اقدام به معرفی طرح به علاقمندان در فضایی عمومی همچون ساختمان شورای شهر نماید تا همگان با اطلاع از آینده طرح نقطه نظرات خود را منتقل نمایند و متخصصین را در راستای نیل به اهدافشان یاری رسانند. کاری که پیش تر به پیشنهاد شورا و با حضور شخص شهردار و اعضا شورا به اتفاق برخی از بهره برداران، ساکنین محل و یاوران شورا در محل پروژه انجام شد و مشاور تلاش کرد برخی از ابهامات را برای آنها برطرف سازد و این مهم می تواند در سطح وسیع تری تحقق یابد. بنده هم این اطمینان را می دهم که اگر چنین مقدماتی فراهم آمد برای توضیح طرح برای بهره برداران و علاقمندان در محل در نظر گرفته شده حاضر شوم.
لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: دانلودی بازدید: 242 تاريخ: شنبه 18 ارديبهشت 1395 ساعت: 2:55