لارستان

ساخت وبلاگ
انتشار در۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۱ ق.ظ سرویس:مطلب شما بدون دیدگاه 6 بازدید

 یک حرف صوفیانه بگویم اجازت است؟

Karamiغلام کرمی اردی*: حافظ است و سخنان نغز و پر مغز و مشحون از معارف بلند، آن هم به شیوه ای شیرین و شیوا و در یک کلام هنرمندانه و البته همه جانبه و در همه ی عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… که چنانچه دقیق و هوشمندانه رمزگشایی گردد حاوی نکات آموزنده و عبرت انگیزی است.

خواجه ی اهل راز در غزل کوی عشق خود خطاب به شاه تفوق یافته ی عهد خویش ضمن ازدادار دانستن منشاء توفیق و پیروزی، وظیفه ی شکرگزاری را به او یاد آور شده و خصلت دستگیری از افتادگان را خصلتی الهی برشمرده و غمگساری آنان را وظیفه ی حاکم دانسته وتسلط و حکومت دنیوی را به دلیل اعتباری بودنش بی اعتبار خوانده و به لحاظ اعتقادی وظیفه ی چاکری به بارگاه عظمت او و به لحاظ اجتماعی تکلیف خدمتگزاری به مردم واسط قدرت وظیفه اش خوانده زیرا که مقبولیت از ارکان غیرقابل انکار و اصول هرحاکمیتی است. لولاحضورالحاضر…[۱] این حضور است که تکلیف حاکم یا رهبر را در پذیرش رهبری روشن می کند و اگر رأی و حضور مردم نباشد هر حاکمی حتی اگر معصوم هم باشد باید به انتظار بلوغ رعیت تا ۲۵سال عزلت گزیند.«لارأی لمن لایطاع»[۲] (کسی که نظرش مشتری ندارد نمی توان از او فرمانبرداری کرد) این خوانشی اصولی از منشاء مشروعیت حکومت است و معتقدان و مروجان بی شمار این نحله، هم در حوزه های علوم دینی و هم در مراکز آموزش عالی و آکادمی فراوانند و از شاخصهای بارز و پرنمود این نحله اعتبار رأی و نظر و حضور مردم در اداره ی امور جامعه است وگزاره ی «میزان رأی ملت است»[۳] شاخص ترین برند پیروان این نحله و انتخابات مکانیسمی اساسی نزد آنان و برون داد این مکانیسم حیاتی جز برآیند مطالبات مردم  نیست.

درمقابل خوانش فوق، نگاه و قرائت متفاوت دیگری وجود دارد که برای رأی مردم هیچ اعتباری قائل نیست! بنظر آنان رأی مردم هیچ اعتبار شرعی وقانونی ندارد. نه در اصل نظام سیاسی نه در اعتبار قانون اساسی و نه درانتخابات. ملاک اعتبار نظام و قانون اساسی در این گفتمان تنها و تنها رضایت ولی فقیه است اگر هم تاکنون سخن از انتخابات بوده صلاح دید ولی فقیه بوده و نظر ملت در مشروعیت نظام نه تنها تابع رأی و رضایت آنان نیست که هیچ تأثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.[۴] بزرگان و پیروان این مکتب با صراحت تمام برای نظام مقدس اسلامی که خاستگاهش نحله ی اصولی تفوق یافته در بهمن ۵۷ به رهبری امام راحل امت (ره) در نبرد نحله های آنروز حوزه های علمیه داخل وخارج از کشور بود به عنوان جمهوری اسلامی برای نظام الهی مستقر ما روی خوش نشان نداده و حتی تلاش نموده و می نمایند تا عنوان حکومت اسلامی را جایگزین عنوان با مسمای جمهوری اسلامی نمایند.

اکنون پس ازعرضه ی لب دیدگاه این دو نحله به جد از قضاوت بازایستاده و آن مهم را به افکار بلند مخاطبان وا می سپاریم  اما می پرسیم براستی کدام نحله قدرت اقناع مخاطبش درصورت قدرت یافتن و عملیاتی شدن حداقلی و کدام حداکثری است؟ راهبرد کدام نحله در مواجهه ی با نگرانیها موثرتر است؟

مردم یعنی کسانی که سیاست دنبال اداره آزادانه ی آنان است نقش بی بدیلشان درتحقق اهداف نظام های سیاسی – اجتماعی غیرقابل انکار است ودرهرحال جایگاهشان قابل اعتنا و نظراتشان باید محترم باشد نه اینکه در فراز با آنها و در نشیب رها گذاشته شوند؛ این مشی ناصواب خلاف سیره ی سیاسی معصومین (علیهم السلام) است اگر هم جایی فرعی رفته و یا زاویه گرفته اند آنها را نباید شماتت کرد که برعکس باید برگشت ورفتارهای خود را واکاوی کرد زیرا اینها ولی نعمتانند و مجلس برآمده از رأی و نظرشان در رأس امور و جایگاه آن مجلس بس رفیع و عصاره ی فضایل ملت پس لازم است درحین چاکری خدای نگهداردست از خادمی آنان نکشید تا مصداق این سخن کارل الکسیس آنجا که می گوید: پیشه وری که نداند چگونه به جنگ نگرانی ها برود جوانمرگ می شود[۵]  نشویم  از همین رو است که خواجه با طرح سوالی در یک بیت و ارائه ی راهکار مناسب در ادامه ی آن در پی آموزندگی است و می گوید: اگر یک حرف بی پروا به شیوه ی عرفا بزنم بهتون برنمی خوره؟  تاکنون چقدر واقع گرا بوده و اکنون هستید و منطقی اندیشیده و می اندیشید و درصدد اصلاح بوده وهستید؟ رفتارها و نوشتارهایتان را با خوشنویس می نوشته و می نویسید یا با مداد؟ وآیا مدادتان مداد پاکن دارد؟ آن حافظ مستطاب با الهام واستمداد از آیات قرآن صامت و رمز گشایی از رفتار وسیره ی قرآن های ناطق می گوید: بدان و آگاه باش گریوه ی هدایت همان صراط عریض یا شاه راه به سوی سعادت، اما سربالايی است. و بیشتر فلشهای طول مسیر جهتش به سمت صلح.والیوم یوم المرحمه[۶]  ای نوردیده صلح به از جنگ و داوری است[۷] بدان و آگاه باش که حتی قلم خدا هم خودنویس نیست؛ مداد است و مداد پاکن دارد نه تنها پاک می کند که تبدیل به احسنش می نماید. یبدّلُ اللهٌ سیئاتهم حسناتٍ[۸] و بی ریب وتردید این مداد همان مداد العلما یی است که افضل من دماء الشهداست چونکه همچون مداد خدا پاکن دارد.

*کارشناس ارشد علوم تحقیقات تهران

——————————————-

[۱] – نهج البلاغه ،ارفع ، سیدکاظم،خطبه ۳ ص۵۴

[۲] – نهج البلاغه ، ترجمه ارفع، سیدکاظم، خطبه ۲۷ ص۱۲۰

[۳] – صحیفه نور ، جلد ۸ ص ۲۴۷

[۴] – هفته نامه پرتو، ارگان موسسه مصباح یزدی، ۷/۱۰/۸۴

[۵]– محمد جعفر امامی، نگرانیها وناامیدیها ، ص ۴۲

[۶]- شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، جلد ۱۷ ،صفحه۲۷۲

[۷]- خواجه شمس الدین محمد ، دیوان ۷۹۲ق

[۸]– قرآن کریم فرقان آیه ۶۹


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 192 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 7:33

انتشار در۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۲۳ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 159 بازدید

eeافشاگري يك لارستاني عليه «دونالد ترامپ» در يك نشريه آمريكايي

«قلابي، لاف زن، آزاردهنده، ديوانه، حريص، زن ستيز، خشن و بي ادب، قلدر، تفرقه انداز» اينها بخشي از توصيفات دكتر سعيد محموديان؛ لارستانيِ ساكن ايالت ويرجينياي آمريكا از دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوري خواه رياست جمهوري است كه در يادداشتي نهم مارس ۲۰۱۶ در روزنامه The News Leader به چاپ رسيده است.

وي همچنين ديدگاه و سياستهاي ترامپ را در اين يادداشت به انديشه هاي آدولف هيتلر تشبيه كرده است؛ موضوعي كه بعدها در بيان خيلي از تحليلگران بين المللي نيز مطرح شد.

در ادامه توضيحات دكتر محموديان در اين باره كه مثل هميشه با دست خط زيباي خود براي سايت آفتاب ارسال كرده است را بخوانيد:

12


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 205 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:55

انتشار در۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲:۲۷ ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 3 بازدید

۲۳ دانش آموز لاري در مرحله اول المپادهاي هفتگانه كشوري پذيرفته شدند+ اسامي برگزيدگان

مرحله اول المپیادهای علمی هفتگانه کشوری در رشته های ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، کامپیوتر، ادبی و نجوم در بهمن ماه۹۴ برگزار شد و دراین رقابت علمی ۲۳ دانش آموز دبیرستان های لار در رشته های مختلف توانستند با کسب امتیازهای برتر جواز حضور در مرحله دوم راکسب کنند.

به گزارش صحبت و به نقل از روابط عمومی معاونت اداره کل ومدیریت آموزش و پرورش لارستان، ناصر حقیقت لاری مسئول پیگیری و برگزاری این المپیاد علمی در منطقه لارستان در این زمینه گفت: هرساله با هدف حضور در رقابت های علمی جهانی، ارتقای سطح علمی دانش آموزان و همچنین آمادگی بیشتر جهت حضور در کنکورهای سراسری این المپیاد در هفت رشته و در سه مرحله برای دانش آموزان متوسطه دوم برگزار می شود که امسال دانش آموزان لاری توانستند ۲۳ سهمیه جهت شرکت در مرحله دوم به خود اختصاص دهند که در بعضی رشته ها از جمله کامپیوتر از حیث آمار قبولی حتی از مراکز استان و شهرهای مدعی نیز بیشتر بوده است.

وی همچنین گفت: از این ۲۳ دانش آموز که از چهار مدرسه خاص هستند، ۱۹ نفر از متوسطه دوم تیزهوشان شهید بهشتی، ۲نفراز متوسطه دوم نمونه دولتی نرجس خاتون، یک نفر از متوسطه دوم فرزانگان و یک نفر از دبیرستان نمونه دولتی شهید نصیری لاری می باشند که خود را برای شرکت در مرحله دوم این المپیاد که درتاریخ های هفتم تا دهم اردیبهشت ۹۵ برگزار خواهد شد آماده می کنند.

اسامی این افتخارآفرینان که در مراسمی با حضور مسئولان آموزش و پرورش در محل مدیریت نیز از آنها تقدیر و تجلیل به عمل آمد به شرح ذیل می باشد:

۱)امیرحسین اخوت(ریاضی فیزیک)/ ۲) علی اغنیایی(ریاضی فیزیک)/ ۳)امیر حسین امینیان(ریاضی فیزیک)/ ۴) مهدی مسلمانی (ریاضی فیزیک)/ ۵) علی وحیدی(ریاضی فیزیک)/ ۶) محمدحسین یکه(ریاضی فیزیک)/ ۷) مهدی غلامی(شیمی)/ ۸) امیرحسین جمشیدی(فیزیک)/ ۹) پارسا فقیهی(فیزیک)/ ۱۰) حسن قهرآلود(فیزیک)/ ۱۱) مینا خرم بخت(ادبی)/ ۱۲) زهرا خرم بخت(ادبی)/ ۱۳) پریسا رنجبر(ادبی)/ ۱۴) زهرا قوامی(زیست شناسی)/ ۱۵) داریوش اغنیایی(کامپیوتر)/ ۱۶) امیرحسین امینیان(کامپیوتر)/ ۱۷) احمدرضا بهره مند(کامپیوتر)/ ۱۸) امیرحسین جمشیدی(کامپیوتر)/ ۱۹) مهدی دلخوش راد(کامپیوتر)/ ۲۰) مهرزاد زینلی(کامپیوتر)/ ۲۱) علیرضا قاسمی(کامپیوتر)/ ۲۲) علی نصراللهی(کامپیوتر)/ ۲۳) علی وحیدی(کامپیوتر)

Untitled-1


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 419 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 17:17

انتشار در۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 10 بازدید

دوستداران «زبان لارستاني» در «اوز» گرد هم آمدند+ گزارش تصويري

موزه مردم شناسی بخش «اوز» به مناسبت ۲۵ اسفندماه سالروز همایش بین المللی زبانشناسی و مردم شناسی لارستان، میزبان جمعي از دوستداران فرهنگ، ادب و هنر از شهرهای لار، گراش، اوز، خنج، بستک و دیگر نواحی و روستاهای منطقه لارستان بود.

به گزارش روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، در ابتدای این مراسم فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز، ضمن خوش آمدگویی به مسئولین و هنرمندان و مهمانان، زبان را افتخار و هویت هر شخص خواند و افزود زبان من مایه ی مباهات من است، لاری باشم، گراشی، خنجی، بستکی، بندری یا اوزی فرقی نمی کند ما هم زبانیم و زبان امری است که پیوند ارتباطی بین ما با هم زبانان را بهتر برقرار می کند و افزود امید که این امر و این حرکت زیبا به نام روزی با نام زبان مادری  نهادینه شود و هر سال به پاسداشت زبان مادری تداوم داشته باشد.

IMG_1556-1024x632

سپس سیدهادی عبدالرحیم زاده به عنوان نماینده «بنیاد بازشناسی لارستان کهن» به بیان مطالبی در پاسداشت زبان لارستانی و شرح فعالیت ها و اهداف این بنیاد پرداخت. وی گفت: زبان موجودیتی تاریخی دارد و باعث پیوند رخ دادها از گذشته تا حال و آینده می شود؛ بر این اساس هر تلاشی در جستجوی ابعاد گم گشته زبانمان تلاش در جهت بازسازی هویت خودمان است و در این راستا می کوشیم تا با ثبت داشته ها به فهم تازه ای از پیوستگی هر لارستانی با این پیشینه و میراث غنی نیاکانمان دست یابیم.

پس از آن عنایت الله نامور شاعر و پژوهشگر در باره شعر و شاعران محلی و زبان مادری به سخنرانی پرداخت و درباره پژوهشی که درباره شاعران محلی انجام داده بود سخن گفت. وی همچنین از زبان لارستانی به عنوان زبانی با قدمت طولانی نام بردند.

سخنران بعدی سیدعلی اصغر رفعت حقیقی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان بود. وی بیان داشت: زبان نعمتی است که خداوند متعال به انسان داده و به این سبب او را اشرف مخلوقات نموده است. وي افزود: شکی در این مساله نیست که بایستی همگی در احیای زبان مادری خود که مایه همبستگی ما در کل کشور و حتی جهان می شود، نهایت تلاشمان را عرضه داریم.

IMG_1550-1024x682

وی ادامه داد: این مزیت قابل توجهی است که منطقه لارستان نسبت به دیگر مناطق فارسی زبان دارای زبان مستقل است که این امر نشانه بالندگی و رشد فکری، عقلانی مرمان این دیار به موازات تاریخ کهن آن است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان از مجموعه همکاران خود در شهر اوز به سبب برگزاری این مراسم تشکر و قدردانی کرد و نوید برگزاری همه ساله چنین مراسمی را داد.

این مراسم با شعرخوانی بومی غزل مفتوحی و عبدالرضا مفتوحی از لار، محمد رفیع نامی از اوز، محسن دهقان از دهکویه و خوانش عبدالعزیز نصریانی از فیشور درباره کتابها و شعرهایی که به زبان مادری نگارش شده است ادامه یافت. سپس اسدالله نوروزی عضو هیئت علمی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان به ارائه مطالبی درباره تفاوت های زبان با یکدیگر و زیبندگی تسلط فرزندان از دوران کودکی به زبان های مادری، ملی و دینی پرداخت.

گفتنی است در این مراسم گروه موسیقی محلی شب و تلا، گروه سرود دبستان مهرماه کرانی و کاته خوانی با اجرا و گویش محلی نوسط آیدا مختاری و سیاوش کریما به هنرنمایی پرداختند.

IMG_1536-1024x682 IMG_1548-copy-1024x706 IMG_1571-1024x737 IMG_1632-1024x682 IMG_1662-1024x682 IMG_1674-1024x682 IMG_1688-1024x682 IMG_1699-1024x682


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 291 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 16:04

انتشار در۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۲ ب.ظ سرویس:چند رسانه ای, عناوین اصلی بدون دیدگاه 30 بازدید

Fekre-manam-bashآهنگ «فكر منم باش»/ هديه نوروزي «ايمان خرم بخت» به مخاطبان آفتاب

ايمان خرم بخت، خواننده پاپ و نام آشناي لاري به تازگي آهنگي با نام «فكر منم باش» خوانده است و به مناسبت نزديكي نوروز آن را در اختيار سايت آفتاب نيز گذاشته است.
آهنگسازي اين آهنگ همچون اكثر آثار خرم بخت كار «شجاعت شفايي» است و «عباس سليمي» ترانه آن را سروده است.

در ادامه آهنگ «فكر منم باش» را بشنويد و دانلود كنيد:

[دانلود كنيد]

http://aftablarestan.ir/wp-content/uploads/2016/03/Iman-KhorramBakht-Fekre-Manam-Bash128.mp3

ديگر آثار اين خواننده:

سوت پايانبي هدفبهترين بهانه/ نشوني/ شب باروني بي تو


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 212 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 21:17

انتشار در۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 11 بازدید

مجموعه ورزشی «مرتضی سلحشور» در روستای محلچه افتتاح شد

با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، فرماندار ویژه لارستان و مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس مجموعه ورزشی شادروان مرتضی سلحشور در روستای محلچه افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان؛ در مراسمی با حضور یدالله رحمانی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، علی اکبر نجیب زاده معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، حیدر علی کامیاب مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس، مسعود راسخی معاون سیاسی فرمانداری ویژه لارستان، آتش فراز بخشدار اوز، امام جمعه خنج و اوز، علما و روحانیون، ائمه جمعه و جماعات روستاهای بخش اوز، معتمدین، خیرین و قشرهای مختلف مردم، مجموعه ورزشی شادروان مرتضی سلحشور در روستای محلچه افتتاح و به بهره برداری رسید.

N33w-Image

در آیین افتتاح این سالن ورزشی، فرماندار ویژه لارستان ضمن تقدیر و تشکر از خیرین منطقه اوز در سخنانی تصریح کرد: خیرین منطقه لارستان بزرگ بدون هیچ توقعی از مسئولین شهرستان  به کارهای عام المنفعه می پردازند و همواره در ساخت و سازها  به کمک دولت می آیند و در توسعه، رشد و پیشرفت شهر و روستای خود همت می نمایند.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس هم خاطر نشان کرد: خدا را شکر مردم و دولت با هم و در کنار هم در راستای پیشرفت و توسعه کشور حرکت می کنند که جای بسی افتخار است.

رحمانی گفت: در احترام به کار زیبای خیراین مجموعه ورزشی بنده خود را مکلف دانستم در این مراسم حضور پیدا کنم که از این بابت بسیار بسیار خوشحالم و از خیر این سالن ورزشی و سایر خیرین محلچه،بخش اوز و منطقه لارستان تشکر می کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: انشاالله این مجموعه ورزشی باعث شود که جوانان و نوجوانان این روستا و روستاهای همجوار در آن به ورزش بپردازند و در عرصه های مختلف ورزشی بدرخشند و افتخارات زیادی را به ارمغان بیاورند.

حیدر علی کامیاب مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس هم در سخنانی  ورزش کردن در زندگی را باعث شادابی روح و طراوت جسم خواند و بیان داشت: با ورزش، انسان از روحی با نشاط برخوردار می‏ شود و روح با نشاط، بدن را سرشار از طراوت و شادابی می‏ سازد و البته بدن سالم هم، روح و جان را در دست‏یابی به مدارج کمال یاری می‏ رساند.

وی در ادامه سخنانش مقداری تجهیزات ورزشی را برای سالن چند منظوره شادروان سلحشور محلچه  اختصاص داد.

سخنرانی بخشدار اوز، امام جمعه محلچه، دهیار و رییس اداره ورزش و جوانان اوز، قرائت شعر و مقاله و تجلیل از خیر این پروژه از دیگر برنامه های این مراسم بود.

گفتنی است مجموعه ورزشی شادروان مرتضی سلحشور در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال توسط خیر مرتضی سلحشور در روستای محلچه ساخته شده است.

اضافه می گردد که این سالن ورزشی دارای سکو، اسکوربورد، ،جایگاه VIP و خبرنگاران، رختکن، حمام و سرویس بهداشتی، نمازخانه، اتاق ناظران و داوران و غیره می باشد.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 201 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 16:56

انتشار در۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵ ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 8 بازدید

New-33Imageمعاون فرماندار: لارستان آماده استقبال از شهروندان و مهمانان نوروزي/ راهبرد ما در اين ايام توسعه گردشگري است

اهم اقدامات ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرستان از زبان معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه لارستان

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه لارستان اهم اقدامات ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در شهرستان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری ویژه لارستان؛ علی اصغر علی پور در سخنانی خاطر نشان کرد: براساس دستورالعمل هیات دولت در تشکیل ستاد ساماندهی و ارتقاي خدمات ویژه نوروزی در سال ۱۳۹۵، فرمانداری ویژه لارستان نیز جلسات ستاد ساماندهی خدمات سفرهای دائمی شهرستان را  بصورت ۱۵ روز یکبار و با حضور کلیه اعضا ستاد و کمیته های ۱۰ گانه زیر مجموعه تشکیل داد.

وی گفت: با توجه به شرح وظایف ابلاغی به کمیته ها، دستگاهای اجرایی مکلف به اتخاذ تمهیدات لازم جهت بسط، توسعه گردشگری، ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران در حوزه لارستان بزرگ و همچنین مدیریت یکپارچه، سیاست گذاری، برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر انجام فعالیت های سفر گردیدند.

علی پور با بیان اینکه اقداماتی در جهت رفاه حال مسافران و گردشگران و در راستای تامین محل های اسکان، کمپ های انتظامی، امدادی و خدماتی در ورودی شهرها صورت پذیرفته است؛ افزود: در این خصوص در لارستان ۴۶ مدرسه، دو خوابگاه تربیت بدنی،۴ سالن ورزشی در موقع بارندگی،۸ پارک و بوستان، بمنظور اسکان مسافرین در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری ویژه لارستان ادامه داد: در این ایام همچنین برنامه های فرهنگی از جمله برپایی نمایشگاه صنایع دستی؛ نمایشگاه عکس، برپایی جنگ شادی، برگزاری شب شعر، اجرای برنامه موسیقی و تاترهای خیابانی، اجرای برنامه نقاشی همگانی، غبار روبی گلزار شهدا، برگزای مراسم سال تحویل در گلزار شهدا، اجرای برنامه های شاد و فرهنگی و هنری در باغ نشاط، برپایی جشن استقبال از بهار در سطح شهرستان انجام می گردد.

وی اظهار داشت: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی شهرستان لارستان، پایگاه امداد و نجات در چهار برکه، پایگاه کوهستانی در کوه شب و پایگاه امداد هوایی توسط یک بالگرد از طریق هلال احمر هم پیش بینی کرده است و تمامی بیمارستانها، درمانگاهها و مراکز درمانی، بهداشتی و اورژانس های دهکویه، هرمود مهرخویی و بریز و در مرکز شهر و بخش های منطقه هم در آمادگی کامل به سر می برند.

علی پور بیان کرد: علاوه بر اینکه ماشین آلات آتشنشانی در کمپ ورودی جویم، محور لطیفی و شهر خور هم مستقر می باشند، یک پایگاه امداد خودرویی دیگر هم جهت کمک به مسافران عزیز اسقرار می یابد.

وی تاکید کرد: در این مدت همچنین بروشورهای با موضوع معرفی شهرستان نیز به چاب رسیده است که به مهمانان تقدیم می گردد و  بنرهای راهنمای مسافرین، همراه با شماره تلفن های ضروری نیز در سطح شهرستان نصب گردیده است.

وی در پایان سخنانش گفت: در این راستا ستادهای بخشی نیز به ریاست بخشداران تابعه تشکیل گردیده است.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 176 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 16:56

انتشار در۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۰۱ ب.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 11 بازدید

۱۵۰ راهدار در ایام نوروز آماده خدمت رسانی به مسافران هستند

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی لارستان، مانوري با حضور كاركنان اداره کل راه و شهرسازی لارستان، قرارگاه پلیس راه جنوب فارس، نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، اورژانس و هلال احمر برگزار شد.

محمد رضا باقری فرد مدیرکل راه وشهرسازی لارستان در ابتدای این مانور عنوان داشت: حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با هفت اداره و وسعت ۲۶ هزار ۹۶۳متر مربع که از ۱۶ استان کشور بزرگتر است به همین منظور ۱۷ اکیپ راهداری با ۱۵۰ راهدار و ۱۳۵ ماشین آلات آماده خدمت رسانی می باشند.

وی ادامه داد: چندین جلسه با ارگان های مربوطه و ادارات زیر مجموعه بر گزار شده است و تمامی حوزه استحفاظی مورد بررسی قرار گرفته و مشکلات آنها نیز مرتفع گردید.

مدیر کل راه وشهرسازی لارستان ادامه داد: تمامی نقاط مهم و پر تردد حوزه استحفاظی این اداره کل خط کشی نصب علائم و نصب چراغ های چشم گربه ای و شیار های لرزاننده جهت بالا بردن ایمنی جاده ها انجام گردیده است.

وی افزود: جهت راهنمای مسافران نوروزی نیز بیش از ۱۰ هزار نقشه، ۵۰۰ عدد بنر اطلاعاتی، ۱۰۰ بنر شعار های تبلیغاتی و بنر های خوش آمد گویی به مسافران تهیه و نصب گردیده است.

در پایان این مراسم کلیه ماشین آلات اداره کل راه و شهرسازی لارستان، قرارگاه پلیس راه جنوب، نیروی انتظامی، اورژانس و هلال احمر با عبور از خیابان های سطح شهر امادگی خود را جهت اجرای برنامه ای منسجم در ایام نوروز اعلام داشتند.

New-Imag44e Ne33-Image


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 179 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 16:56

انتشار در۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۴ ق.ظ سرویس:گزارش تصویری بدون دیدگاه 14 بازدید

گزارش تصويري/ ۲۵ ميليارد تومان پروژه راهسازي در لارستان افتتاح شد

چند طرح حوزه راه و شهرسازی لارستان با حضور معاون عمرانی استانداری فارس، فرماندار ویژه لارستان، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی صبح روز دوشنبه ۲۴ اسفند ماه ۹۴ به بهره برداری رسید. (گزارش افتتاح پروژه ها)

در ادامه تعدادي از عكس هاي «سعيد رزاقيان» عكاس آفتاب لارستان از اين مراسم را ببيند:

5678 9 110 11 1213 14 1516 17 1819 2 2021 22 234 24 3


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 299 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 5:20

انتشار در۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۴۵ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 5 بازدید

سفری چند ساعته برای همدلی و همکاری

گزارشی از سفر رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان به بندرعباس

روابط عمومی شورای اسلامی شهرستان لارستان: یعقوب موحدی رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان در ادامه‌ی پیگیری‌ها و تلاش‌های خود و همکارانش برای رفع مشکلات و کمبودهای منطقه، هفته‌ی پیش سفری یک روزه به بندرعباس مرکز استان هرمزگان داشت تا ضمن دیدار با چند تن از مسئولان شهری و استانی، گامی فرامنطقه‌ای در جهت آسان‌سازی امور و نیز ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر میان لارستان و استان هرمزگان به عنوان منطقه‌ای استراتژیک و دارای فرهنگ و تاریخ مشترک با لارستان بزرگ، بردارد. در این دیدارها آقای عبدالکریم ستاره از لارستانی‌های متنفذ در بندرعباس، فرماندار سابق پارسیان و کارمند اسبق استانداری هرمزگان نیز حضور داشت.

ارتباط نزدیک شوراها به عنوان نمایندگان واقعی مردم

New Imageرئیس شورای اسلامی لارستان در نخستین گام، با رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در محل ساختمان این شورا دیدار کرد. در این دیدار صمیمانه موحدی ابتدا پیام تسلیت خود را به مناسبت درگذشت مادر یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس (آقای سالاری) ابلاغ کرد و سپس طی سخنانی ضمن معرفی لارستان، شوراهای اسلامی شهر و شهرستان، و وضعیت فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی آن، تصریح کرد: عقبه‌ی تاریخی و فرهنگی ما نشان می‌دهد که لارستان و بخش‌های بزرگی از هرمزگان به‌ویژه بندرعباس بسیار به یکدیگر نزدیک بوده‌اند و فرهنگ و زبان مشترک ما نشان از این واقعیت دارد. وی حضور تعداد زیادی لارستانی در بندرعباس را ظرفیتی بسیار خوب برای رونق اقتصادی منطقه و پیشرفت همزمان لارستان و هرمزگان دانست و اظهار داشت: مراودات بیشتر به‌ویژه در سطح شوراها و بهره‌گیری از تجربیات، می‌تواند برای رونق اقتصادی و فرهنگی دو منطقه مفید باشد.

موحدی همچنین به وجود جاده‌ی ارتباطی لار- بندرعباس و مزیت‌های آن اشاره و بر لزوم توسعه‌ی این راه و آگاه‌سازی مردم برای تردد بیشتر از این مسیر به عنوان «راه ابریشم» تأکید کرد. رئیس شورای اسلامی شهرستان از این دو عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس خواست تا در زمینه‌ی نصب تابلوهای راهنما در سطح شهر برای مسیرهای خروجی به سمت لارستان- جهرم- شیراز اقدام کنند.

در ادامه مهندس ”مهران نجاتی“ رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس ضمن تشکر از موحدی برای حضور در این شورا و بیان نقطه نظرات، با تأکید بر اینکه «ما مردم بندرعباس هیچ تفاوتی میان خودمان و مردم لارستان نمی‌بینیم»، گفت: با این دیدارها قطعاً همبستگی و همدلی مردم دو منطقه بیشتر می‌شود. وی رویکرد شورای چهارم این شهر را با توجه به تخصص دانشگاهیِ بیشتر اعضا، به سمت مسائل عمرانی توصیف کرد و اظهار داشت: هر چند بندرعباس آنچنان که شایسته است به جایگاه خود از جهت زیباسازی و عمران شهری نرسیده است اما فعالیت اعضای فعلی شورا بسیار چشمگیر بوده که می‌توانیم بخشی از تجربیات‌مان را در اختیار شما قرار دهیم.

مهندس ”هومن رفیعی بندری“ نایب رئیس و یکی از سیزده عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با ابراز خرسندی از دیدار با موحدی، خود را یک لارستانی خواند و اضافه کرد: به جرأت می‌توان گفت بیش از نیمی از تجارت و کسب و کار بندرعباس در دست عزیزان لارستانی است.

2eوی سپس به نکته‌ای جالب و شنیدنی اشاره کرد. اینکه: به دلیل همان مراودات و رفت‌وآمدهای زیاد بین بندر و لارستان و مشترکات فرهنگی، تاریخی و اقتصادی، تا چند سال پیش نمی‌دانسته که لارستان جزئی از استان فارس است!. رفیعی با اشاره به افزایش بودجه‌ی شورای شهر بندرعباس از ۱۷۰ میلیارد در انتهای دوره‌ی سوم به حدود ۳۹۰ میلیارد تومان در حال حاضر، در عین حال این بودجه را در مقایسه با برخی کلان‌شهرها به هیچ وجه قابل مقایسه ندانست و افزود: بسیاری از شهرهای بزرگ که در توسعه و آبادانی حرف اول را می‌زنند، در کنار بودجه‌های دولتی، از ظرفیت خیرین استفاده خوبی کرده‌اند؛ بنابراین ما هم در منطقه‌ی جنوب با افزایش این ارتباطات و تعامل‌ها می‌توانیم از خیرین بزرگوار که در لارستان و هرمزگان زبانزد هستند به نحو شایسته بهره ببریم.

مسیر بندر- لارستان- جهرم-  شیراز، راه ابریشم…

در این سفر یک روزه و البته فشرده، موحدی در گام بعدی به اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان به عنوان نهاد و سازمانی تأثیرگذار در پیشرفت منطقه رفت تا با مدیر کل و دیگر مدیران آن دیدار کند. هرچند مهندس دستوان مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان در مأموریت تهران بود اما رئیس شورای شهرستان لارستان با دو تن از مدیران این اداره کل دیدارهایی کوتاه داشت.

3eدر ابتدا یعقوب موحدی در دیدار با مهندس شرفی مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ضمن تشکر از فراهم شدن این دیدار کوتاه اما مهم، به تشریح وضعیت راه‌های اصلی منطقه‌ی لارستان به‌ویژه دو راه اصلی به سمت استان هرمزگان پرداخت و بیان داشت: جاده‌ی ابریشم در حقیقت مسیر استراتژیک، کوتاه و آسانِ بندرعباس- لارستان- جهرم- شیراز بوده و است اما چون ما تلاش نکرده‌ایم دیگران جاده‌ی ابریشم را در جایی دیگر و به اسم خود برداشته‌اند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت فعالیت بیشترِ اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان در اصلاح و تعریض جاده‌ی بندرعباس به لارستان در نزدیکی کهورستان، به حضور برخی خیرین منطقه در امر راهسازی اشاره و خاطرنشان کرد: هیچ جای کشور نمی‌بینیم که افراد خیر و دلسوز در جاده‌سازی سرمایه‌گذاری کنند و این یک ظرفیت مهم و قابل ستایش است. رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان در مورد وضعیت جاده‌ی لار به بندرلنگه از مسیر بستک نیز گفت: در آن مسیر با حذف یک گردنه و احداث یک تونل که حدود نیمی از آن در حوزه‌ی استحفاضی استان هرمزگان است، بیش از ۶۰ کیلومتر از مسیر راه کم خواهد شد؛ ضمن اینکه یک مسیر امن و سالم برای مردم به‌ویژه تجار منطقه لارستان بزرک فراهم می‌شود.

موحدی در پایان ضمن دعوت از این مقام مسئول و مدیر کل راه و شهرسازی هرمزگان برای سفر به لارستان در ایام زیبای نوروز، از مهندس شرفی درخواست نمود در زمینه‌ی نصب بیشترِ تابلوهای راهنمای دقیق‌تر در مسیر بندرعباس- لارستان تلاش کنند. مدیر امور راهداری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان با تشکر از این مسئول لارستانیِ پیگیر و دلسوز، ضمن تأیید صحبت‌های موحدی گفت: هرچند که بودجه‌های موجود برای راه‌ها به‌ویژه مسیرهای بندرعباس به لارستان کفاف نمی‌دهد اما ما تلاش خود را کرده و می‌کنیم.

مهندس ”عباس شرفی“ با اشاره به موضوع جاده‌ی لار به بندرلنگه، آن را تا حدی مرتبط به انتخاب نماینده‌ی مردم غرب استان هرمزگان در مجلس دانست و افزود: اگر ضمن جلسه‌ای مشترک بین مدیران کل راه لارستان و هرمزگان و رایزنی با نماینده‌ی غرب استان، این مسیر به عنوان پروژه‌ی ملی کلید بخورد، مشکلات این راه به‌راحتی حل می‌شود. وی میزان اختصاص اعتبار به جاده‌ی اصلی لارستان- بندرعباس را کافی ندانست و بر لزوم رایزنی‌های بیشتر در سطوح بالا برای این پروژه‌ی ملی تأکید کرد. این مقام مسئول در اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان همچنین برای ایجاد روشنایی در برخی نقاط مهم این مسیر و نصب تابلوهای راهنمای بهتر و بیشتر قول مساعد داد.

4دیدار بعدی موحدی در بندرعباس با مهندس ”علی علیزاده“ مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان بود که طی آن ضمن توضیح مجدد در مورد راه‌های شریانی و اصلیِ لارستان به هرمزگان، بر ضرورت ارتباط و تعامل بیشتر میان مسئولان دو منطقه تأکید کرد. رئیس شورای اسلامی لارستان با بیان اینکه توسعه‌ی راه‌های ارتباطی میان لارستان و بندرعباس به توسعه‌ی اقتصاد و گردشگری منطقه‌ی جنوب ایران کمک اساسی می‌کند، تصریح کرد: وجود چند اداره‌ی کل از جمله راه و شهرسازی، فرودگاه و قرارگاه پلیس راه جنوب در لارستان ظرفیت‌هایی است که باید از آن بیش از پیش بهره گرفت. مهندس علیزاده نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدار با موحدی و وجود ارتباط تنگاتنگ و دیرین میان مردم لارستان و هرمزگان، در مورد مسیر ارتباطی لارستان- بندرعباس گفت: قرارداد توسعه‌ی ۴ کیلومتر از این مسیر در حدود دوراهی کهورستان بسته شده و در سال آینده نیز ادامه‌ی این مسیر به‌طول ۱۰ کیلومتر آغاز خواهد شد که تا نزدیکی دوراهی «رویدر» خواهد رسید.

وی به یکی از راه‌های فرعی و کمتر شناخته شده یعنی درز و سایبان به بندرعباس اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه وضعیت مالی این طرح چندان خوب نیست اما با پیگیری‌های مهندس جهانگیری فرماندار حاجی آباد و تلاش همکاران ما، این پروژه از راه روستایی به جاده‌ی فرعی ارتقا یافته است و امیدواریم با همکاری همدیگر و مشارکت خیرین بتوانیم آن را ادامه دهیم.

صدای جنوبی‌ها و لارستانی‌ها طنین‌انداز در کل کشور

مقصد بعدی یعقوب موحدی در سفر یک روزه به بندرعباس، اداره کل صدا و سیمای هرمزگان (مرکز خلیج فارس) بود که برنامه‌ی ملاقات با «معاون صدا»ی این مرکز انجام شد. رئیس شورای اسلامی شهرستان لارستان در دیداری صمیمانه با این مدیر رسانه‌ای که از جانبازان دفاع مقدس بود، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با این ایثارگر دفاع مقدس، تأکید کرد: ما هر چه در این مملکت داریم، در کنار اسلام، قرآن، پیامبر و اهل بیت عصمت (علیهم السلام)، از برکت خون شهدا و ایثار ایثارگران و جانبازان است؛ از این رو ما که مانده‌ایم، همچون آن عزیزان باید فداکاری کنیم و عمر و زندگی خود را صرف خدمت به مردم مؤمن و ولایی منطقه کنیم.

5eوی با اشاره به نزدیک بودن ایام عید و نیز نزدیکی فرهنگ دو منطقه‌ی لارستان و هرمزگان خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت خوب رسانه‌ی ملی به‌یژه صدای مرکز خلیج فارس برای معرفی آداب و رسوم و زبان و فرهنگ مردم جنوب و حتی لارستان بزرگ استفاده مناسب شود. موحدی حضور تعداد زیادی لاری و لارستانی در کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس را سرمایه‌ای مهم و ارزشمند خواند و خاطرنشان کرد: این عزیزان با اینکه در آنجا ساکن هستند اما حب وطن را از دست نداده‌اند، به همین خاطر می‌توانیم با همکاری و راهنمایی شما و با روش‌های مناسب از طریق رسانه دل آن را به‌دست آوریم تا ضمن مرور خاطرات شیرین خود، به میهن بازگردند و سرمایه‌هایشان را در اینجا به‌کار گیرند که قطعاً باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ضمن ارائه دو CD از موسیقی محلی لارستانی به معاون صدای مرکز خلیج فارس از ایشان خواست تا با پخش برنامه‌های شاد از رادیوی بندرعباس در ایام نوروز، جنوب و لارستان را با فرهنگ و زبان و موسیقی آن معرفی نموده و دل مردم را شاد نمایند.   


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 190 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 4:41

انتشار در۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۸ ب.ظ سرویس:مطلب شما بدون دیدگاه 11 بازدید

«چهارشنبه سوری» ارج نهادن به راستی و درستی

zohrevandاسدالله زهره وند: پیرامون آیین آتش افروزیِ واپسین، چهار شنبه سال در فرهنگ  ایرانی  گمانه زنی ها و سخنان بسیار گفته شده اما من بر این باورم: از آنجا که دین زرتشتی در گستره ای پهناور و در میان اقوام و گروههای فرهنگی و قومی که دارای گویش ها و زبان های گوناگونی بوده اند و پیروان بسیاری داشته است ( البته همه ی این زبان ها و گویش ها مانند پهلوی ساسانی، پارتی اشکانی، سُغدی، خوارزمی و… همه شاخه هایی از درخت تناور زبان فارسی بوده اند که امروزه می توان بر جای مانده های آنها را در زبان ها و گویش های گیلکی، بلوچی، کردی، لری، مازنی، لارستانی و…، پیدا کرد) از این رو هر، خرده فرهنگ و قوم ایرانی،  داستان و روایتی برای آیین چهارشنبه سوری داشته که همه زیبا، پند آموز و مایه ی وحدت و یکپارچگی و یگا نگی مام میهن ما ایران زمین بوده است و همه ی اقوام  ایرانی را با باورها و اسطوره های متفاوتی که داشته اند بر گرد یک مراسم و آیین، جمع می کرده است.

گواه من بر این سخن هم یکی این است که بخشی از اوستا که به نام «وندیداد»  می شناسیم گروهی از اندیشمندان آن را  دادگذاری ها و فرمان های دینی موبدان غرب ایران می دانند و یا اینکه، آخشیج ها یی (عناصری) که در هر بخش از ایران بر سر سفره ی هفت سین می گذارند با دیگر بخش های ایران زمین متفاوت است و یا امروز هم می توانیم این گوناگونی قوم های ایرانی را در جامه ها و گویش ها و آداب و آیین های رنگارنگ ایشان ببینیم.

یکی از دلایل بر پایی آیین چهارشنبه سوری این باور بوده است که در پایان سال روان ها و «فروهر» های درگذشتگان به خانه ی خود باز می گردند و برای همین برای مردم  برفراز بام خانه ها آتش می افروختند. برای همین نیز نخستین ماه از سال را به نام فروردین یعنی ماه فروهرها می نامیدند. از آنجا که برگزاری آیین های سوگ و عزا در کیش زرتشتی از سوی دین مردان (روحانیان)، ناروا و ناشا یست شمرده می شده این آیین ها را به گونه ی جشن بر پا می کردند اگر چه به هنگام درگذشت عزیزان این فرمان دینی در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شد و آیین های سوگ نیز برپا می کردند.

موبدان در خانه هایی که عزیزی را از دست داده بودند با خواندن اوستا و به ویژه «فروردین یشت» (ستایش فروهرها) برا ی در گذشتگان از درگاه ایزد یکتا آمرزش می خواستند در فروردین یشت از روانِ نخستین انسان، «کیومرث» و«مَشی و مَشیانه» (آدم و حوا) گرفته تا روان زرتشت و یاران او همانند «مَیدیوماه» و «فَرشوشترَه» و نیز بزرگان و پهلوانان گذشته را یاد کرده و می ستودند و سر انجام نیز روان آن عزیز درگذشته را یاد می کردند. این آیین به گمان من با پخش کردن خوردنی ها در میان مردم پایان می یافته است.

همچنین آیین چهارشنبه سوری،  یادمانی از داستان «سیاوش»، شهید ایرانیان باستان،  نیز بوده است ایرانیان  در این داستان انگاره هایی از داستان حضرت یوسف (د)، حضرت ابراهیم (د) و نیز شهادت شهید مقدسی که در همه ی ادیان وجود دارد، را گنجانده اند. سیاوش جوان جوانمرد و دلیر ایرانی که رفتار او باورهای پهلوانی آیین مهر را به هر کسی می آورد، در برابر خواهش های هوس آلود و ناشایست «سودابه» همسر پدرش، «کیکاووس» سر فرود نمی آورد و از سوی او به بزه کاری و ناجوانمردی در برابر نیکی های پدرش محکوم می شود، از این روی برای اینکه بی گناهی خود را به همه نشان دهد بایست از میان کوهی از آتش که در دشت «زابلستان» برافروخته اند بگذرد. چنانکه در روز رستاخیز نیز به باور زرتشتیان بر روی زمین سیلی از آتش به راه می افتد و این آتش نیکوکاران را نمی سوزاند، سیاوش از میان آتش می گذرد و آتش نیز که در واقع نماینده و جانشین ایزد، مهر بر روی زمین است، همان که ایزد پیمان شناسی و کیفر دهنده ی پیمان شکنان است و در گردونه ی خورشید در آسمان جای دارد همان ایزدی که به نشان عهد و پیمان او نو عروس و تازه داماد حلقه ی زرین خورشید سان را بر انگشتان یکدیگر جای می دهند، نیکان و خوبان و پاکان را نمی سوزاند و تنها پیکر دروغگویان و دروغ پرستان را شعله ور می سازد.

پس ایرانیان با پریدن از روی این آخشیج (عنصر) ایزدی راستگویی خود را نشان می دهند و از دروغ و ناراستی بیزاری می جویند. همانگونه که می دانیم پیروان همه ی ادیان در آیین هایی که برپا می کنند، با قهرمان داستان همراهی و همزادپنداری می کنند و خود را به جای او و یا دوستان و یاران او می گذارند.

در تاریخ جنگ های صلیبی نیز آمده است که کشیشی روستایی به نام «پیتر باتولومئو» که برای تشویق جنگجویان صلیبی، سرنیزه ای را به ایشان نشان داده بود که می گفت: همان سرنیزه ای است که با آن پهلوی مسیح را شکافتند، برای اینکه درستی سخن خود را نشان دهد در حالیکه سرنیزه را در دست داشت، در برابر صلیبیانی که بیرون شهر «انطا کیه» گرد آمده بودند، از میان هفت توده ی افروخته ی هیزم  شعله ور گذشت  که دوازده روز پس از آن به گفته ی مورخان در اثر زخم هایی که برداشته بود درگذشت.

این امر نشان می دهد که گاهی از چنین روش هایی برای آشکار شدن راستی سخن برخی کسان، استفاده می شده است که در وندیداد اوستا می توانید این گونه قوانین و دادگذاریها را بخوانید.

دلیل دیگر برپایی آیین چهارشنبه سوری به فرموده ی بانو، «بدر الزمان قریب»: [از آنجا که دین زرتشتی یک دینِ کُنِشمَند و عملگرا می باشد و برای پیراستن جهان از پلیدی و زشتی و کنش های اهریمنی و به گفته ی اوستا: بردن جهان به سوی اَشَه یعنی راستی و درستی، تنها به خواندن دعاها و سرودن نیایش ها بسنده نمی کنند بلکه با کردار خور جهان را به سوی اَشَه می برند هم از این روی است که] در میانه ی زمستانِ دیو آفریده، برای یاری رساندن به طبیعت و گرم شدن جهان و آمدن هر چه زودتر بهار سه جشن آتش افروزی بر پا می کنند: نخست جشن «مهرگان» در ماه مهر و سپس، جشن «سده» و در پایان نیز جشن چهارشنبه سوری.

آنچه در اینجا باید یاد آوری کنم اینست که: «حاجی فیروز» به هیچ روی برابر با «بابا نوئل» که او را در برخی کشورها ی اروپایی، «سانتا کلاوس» یا «سن نیکولاس» می نامند نیست. به گفته ی دکتر «آیدین پورمسلمی» :  آنچه می دانیم این است که فرهنگ اروپا مدتها پیش از مسیحیت با باورها و آیین های مهرپرستانه یا «میترائیسم» آشنا شده و در آمیخته بود. در بسیاری از کشورهای اروپایی در کنار بابانوئل شخص دیگری می بینیم  که در بسیاری از کشورها مانند هلند او را «پیترِسیاه» می نامند. در آلمان به او «روپرت خدمتکار» می نامند در فرانسه نیز به روشنی او را شیطان می نامند. و در هر کشوری داستانی درباره ی او دارند . اما بیشتر این روایت ها می گویند که: خدمتکار بابا نوئل شخصی بدکار بوده که به خدمت بابا نوئل درآمده برخی این خدمت را برای کیفر و مجازات او می دانند و برخی نیز به خواست خودِ پیتر سیاه و به گونه ی بازگشت و توبه بوده است.

پیترانبانی از زغال یا دوده دارد و از کودکان می خواهد که دعاهای مسیحی را بخوانند اگر می توانست بخواند به او شیرین یهدیه می دهد و اگر دعاها را به خوبی نمی دانست از درون انبانش زغال و یا دوده بیرون می آورد و به او می دهد.

خویشکاریِ (وظیفه ی) دیگر پیتر سیاه اینست که از دود کش خانه ها بالا رود و هدیه ی کریسمس کودکان را به آنها بدهد و برای همین است که روی او، سیاه و آغشته به دوده است.

از آنجا که در گذشته های دور در فرهنگ ایرانی، بی گمان «عمونوروز»، بوده است که بابا نوئل بر گرفته از همان است و پیتر سیاه یا روپرت خدمتکار نیز از حاجی فیروز ایرانی گرفته شده است زیرا در باورهای مهر پرستان به گونه ای نگاه مثبت به شیطان هست [که در فرهنگ «یارِسان» و نیز «ایزدیان» چنین، نگاه مثبتی را می توان دید. ایشان بر این باورند که بودن شیطان برای جهان ضروری و بایسته است و گرنه خدا هرگز او را نمی آفرید برای همین است که دشنام و نفرین فرستادن بر شیطان را کار نادرستی می دانند. ایشان، باورها و آیین های مهری را با اسلام در آمیخته اند]

در مسیحیت نیز بسیاری از آخشیج ها (عناصر) و باورها و آیین های مهری را می توانیم ببینیم [: از آیین هایی چون «عشاءِ ربانی»، «دست گزاری»، «اعتراف» و «تعمید»، گرفته تا جامه ی سرخ، رنگِ کاردینال ها و ناقوص کلیسا ها و چلیپا (صلیب) و نیز آموزه ها یی چون «فیض» و «ملکوت خداوند» و…]

دکتر «ابوالقاسم اسماعیلپور» از قول دکتر «مهرداد بهار» در کتاب «از استوره تا تاریخ» می گوید: حاجی فیروز همان سیاوش است  جامه ی سرخ او، نشان از زندگی دوباره ی او دارد و روی سیاه او نیز، گواه آنست که از جهان مردگان بازگشته.

اما باید از این بزرگان پرسید که: «چرا چنین پهلوان بزرگی را با چنان سرو رویی به ریشخند می گیرند و مایه ی بازی و خنده ی مردم می شوند؟»

به باور من در ایران زمین نیز دو شخصیت عمو نوروز و حاجی فیروز همانند بابا نوئل و پیترسیاه بوده است، که عمو نوروز در نقش یک پیر یا روحانی زرتشتی بوده و یا شاید هم خود مهر و حاجی فیروز نیز در جامه ی اهریمن به میان مردم می آمده زیرا که در هنگام بهار اهریمن بد کنش شکست یافته و نیروی زندگی بخش ایزدی پیروز شده است اما هنگامی که به تاریخ ایران می نگریم، می بینیم که روحانیان و موبدان زرتشتی در جامه ی دین و در جایگاه الهی و ایزدی دست در دست حاکمان ستمگر ساسانی چه ستمگری ها و تباهکاری ها یی که در حق مردم ایران نکردند و با پشتیبانی فرمانروایان ایران زمین را به تباهی و ویرانی کشیدند کسانی که بی خبر از درد و رنج و فقر و نیاز مردم هزینه ی جنگ های صد ساله ی ایران روم را بر دو شمردم ایران نهادند و با شاهنشاه ایران که خود نیز از موبدان و روحانیان زرتشتی بود با کارهایش مایه ی بیزاری مردم از موبدان گردید همچنانکه شاه عباس صفوی نیز خود را «مرشد کامل» می دانست و در بالاترین جایگاه پیران صوفیان نشست و همین کار او پای درویشان و صوفیان را که پیش از این در برابر فرمانروایان ستمپیشه ایستاده بودند و توده ی مردم ایشان را انسانهایی دنیا گریز و عابد می دیدند و از این روی بسیار ایشان را دوست داشتند، به دربار باز کرد و اندک اندک موجب از هم گسیختگی و فروپاشی تصوف در ایران زمین شد و یا هنگامی که، تزار، «نیکولای دوم»  سرپرستی کلیساها یارتودوکس روسیه را به دست گرفت، چنان مایه ی بیزاری مردم از دین شد که دست آورد آن، انقلاب کومونیستی ۱۵ اکتبر، گردید، در ایران روزگار ساسانیان نیز مردم که می دیدند دستگاه روحانی زرتشتی به فساد و تباهی کشیده شده و به خدمت فرمانروایان زورگو در آمده به گونه ای که نیمی از زمین های حاصلخیز ایران وقف آتشکده ها و پرستشگاههای زرتشتی گشته و سود آن به جیب روحانیان و موبدان که سرپرستی این معبدها را در دست خود داشتند سرازیر می شود، پس از آمدن مسلمانان و فروپاشی دستگاه دینی زرتشتی ساسانیان مردم ایران که مدتها بود منتظر چنین روزی بودند جامه ی سرخ، رنگ روحانیان زرتشتی را برتن اهریمنی سیاه روی کردند تا او به پایکوبی و شادی و پوییدن و پریدن در آورند و عقده های چند صد ساله ی خود را در اینگونه بگشایند و چهارده قرن بنشینند و این فریبکاران دغلکار را که آن همه به مردم ستم کردند به ریشخند بگیرند و چه مسلمان و چه زرتشتی آبی بر آتش دل خود بیفشانند و شادی کنند.

این چنین بود که این روحانیان و تزویر گران که به نام دین، مردم را غارت می کردند تا جهان برپاست، جز نا می گجسته (ملعون) و به نفرین، چیزی از خود بر جای نگذاشتند.

چنا نکه در تصویرها و نوشته های گذشتگان دیده می شود روحانیان زرتشتی جامه ای سرخ یا ارغوانی می پوشیدند و کلاهی همچون شبکلاه بر سر می نهادند چنانکه امروزه رخت و جامه ی بابانوئل (سن نیکولاس) نیز چنین است و نیز مسیحیان بر این باورند که پیش از اینکه مسیح را بر چلیپا کشند جامه های ارغوانی بر او پوشاندند، چون به رنگ جامه های شاهان بود و می خواستند او را که پیروانش پادشاه اسرائیل و ناجی یهودیان می دانستند مسخره کنند.

اما اینکه امروز موبدان زرتشتی جامه های سپید می پوشند برای این است که پیروان این دین، بسیاری از رفتار ها و باورهای خود را اصلاح کرده اند و بی گمان اصلاحات «مزدک» و «مانی» که پیروانشان لباس سپید در بر می کردند بر این کار زرتشتیان تاثیر داشته است. بسیاری از آیین های پیچیده ی ستایش و دفن مردگان و نیز قوانین حقوقی و مجازات های دینی زرتشتی را نیز به کناری نهاده اند و ضرورتی در عمل کردن به آنها نمی بینند.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 195 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 1:55

انتشار در۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 5 بازدید

آموزش و پرورش لارستان طراح برتر پیک نوروزی چهارم دبستان در استان فارس

برای اولین بار طراحی پیک های نوروزی سال ۹۵ از انحصار مرکز استان رها و به چند شهرستان مطرح سپرده شد که  طراحی پیک پایه چهارم ابتدایی به لارستان واگذار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش لارستان به گفته جعفر حمیدی معاون آموزش ابتدایی این مدیریت، پس از اینکه این پروژه مهم به لارستان واگذار شد با وجود کمبود وقت جلسات متعددی با طراحان و صاحب نظران فرهنگی گرفته شد تا کاری در خور شان شهرستان انجام شود و بتوان در عین گنجاندن مطالب غنی پیرامون مسائل علمی و درسی، حداکثر استفاده جهت شناساندن لارستان به سراسر استان فارس صورت گیرد.
در صفحه اول پیک، تبریک سال جدید به زبان لاری و چند زبان دیگر رایج در استان فارس، استفاده از ضرب المثل های لاری، استفاده از تصاویر تاریخی لار در پس زمینه صفحات و… از اقدامات صورت گرفته است.
گفتنی است کاری زیبای هنرمندان گرافیست فرهنگی لاری در صفحه آرایی و تهیه مطالب زیبا باعث شد، لارستان به عنوان طراح برتر شناخته و از این مدیریت و اعضای این کارگروه خانمها فرزانه لاری، معصومه نجیب زاده، اطهر طاهری زوج و آقایان علیرضا اندیشمند، احمد عابدینی، محسن عابدی، حسینعلی طاهری، باقر عباس زاده و خلیل ژاله تجلیل شود.

Ne33w-Image


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 282 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 4:22

انتشار در۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۴ ق.ظ سرویس:دسته‌بندی نشده بدون دیدگاه 4 بازدید

افزایش ۱۵ درصدی نرخ کرایه ناوگان عمومی مسافربری

نمایندگی حمل و نقل و پایانه های لارستان: برابر اعلام کانون انجمن صنفی کارفرمایی حمل و نقل مسافر کشور و همچنین اتحادیه شرکتهای تعاونی سواری کرایه بین شهری، نرخ حمل و نقل بین شهری با انواع ناوگان عمومی مسافربری (اتوبوس، مینی بوس و سواری) از تاریخ ۲۵ اسفند۹۴ به میزان ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 200 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 4:22

انتشار در۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۹ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 6 بازدید

qdqدر دوسال اخیر ۲۱ مدرسه فرسوده در لارستان بازسازی شده است

مدیر آموزش ‌و پرورش لارستان با ابراز نگرانی از وضعیت فرسودگی ساختمان‌های بسیاری از مدارس این شهرستان، گفت: ساختمان‌های ۶۹ مدرسه فعال در لارستان دچار فرسودگی است.
به گزارش روابط عمومی معاونت اداره کل و مدیریت آموزش و پرورش لارستان محمد فیاض‌پور در جمع خبرنگاران با تأکید بر به‌ روزآوری مدارس این شهرستان به امکانات ورزشی، اظهار داشت: برای تجهیز مدارس به وسایل ورزشی ۵۰ درصد هزینه تهیه آن از سوی اداره و ۵۰ درصد مابقی از طرف مدرسه تأمین می‌شود و در برخی مدارس مناطق محروم ۱۰۰ درصد هزینه تأمین وسایل ورزشی از سوی اداره پرداخت می‌شود.
وی با ابراز نگرانی از وضعیت فرسودگی ساختمان‌های بسیاری از مدارس شهرستان لارستان، افزود: برای پیش‌گیری از وقوع حوادث ناگوار، باید با یک برنامه‌ریزی صحیح، منسجم و مداوم به نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس لارستان اقدام کرد.
مدیر آموزش ‌و پرورش لارستان با ابراز تأسف از وجود ۳۷ مدرسه ابتدایی فرسوده در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان، تصریح کرد: در مقطع متوسطه اول ۲۴ مدرسه و در مقطع متوسطه دوم هشت مدرسه به لحاظ ساختمانی در وضعیتی فرسوده و نامناسب قرار دارد.
فیاض‌پور بابیان اینکه در دو سال اخیر ۱۶ مدرسه با کمک خیران و دولت در لارستان بازسازی شده است، ادامه داد: طی این مدت پنج مدرسه نیز مقام‌وسازی شده است.


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 180 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 4:22

انتشار در۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۵ ق.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 15 بازدید

گزارش تصويري/ سومين سالگرد رحلت موسوي لاري درجوار مرقد مرحوم آيت اللهي برگزار شد

مراسم سومين سالگرد رحلت مرحوم آيت الله سيد مجتبي موسوي لاري صبح يكشنبه ۲۳ اسفندماه امسال در حسينيه اعظم لار برگزار شد.

در اين مراسم تعداد زيادي از مسئولان و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. در ادامه تعدادي از عكس هاي «مهدي محمدي» از اين مراسم را ببيند:

IMG-20160313-WA0036IMG-20160313-WA0014 IMG-20160313-WA0016IMG-20160313-WA0019 IMG-20160313-WA0020 IMG-20160313-WA0021IMG-20160313-WA0025 IMG-20160313-WA0027 IMG-20160313-WA0032IMG-20160313-WA0035 IMG-20160313-WA0037 IMG-20160313-WA0038 IMG-20160313-WA0040 IMG-20160313-WA0073


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 293 تاريخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت: 5:34

انتشار در۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۳:۲۲ ب.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 53 بازدید

در آخرين جلسه شوراي اداري در سال ۹۴

فرماندار و نماينده از انتخابات گفتند و امام جمعه از جايگاه فراجناحي خود+ گزارش تصويري

آخرين جلسه شوراي اداري لارستان شنبه ۲۲ اسفندماه در سالن غدير (ضمن خدمت آموزش و پرورش) با حضور فرماندار، نماينده مجلس، امام جمعه جديد، امام جمعه موقت و ديگر مسئولان شهرستان برگزار شد.

فرماندار لارستان: هيچ گونه شكايت انتخاباتي نداشتيم

به گزارش ميلاد لارستان، علی اکبر نجیب زاده در آخرین جلسه شورای اداری لارستان با بیان اینکه همکاری کلیه مسئولین ادارات، ارگانها و نهادهای این شهرستان و همچنین نقش اصحاب رسانه در برگزاری هر چه بهتر این دوره از انتخابات تاثیر بسزایی داشت، افزود: تلاش و زحمات چندین ماهه همه مسوولین لارستان باعث شد تا پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به بهترین نحو انجام شود.

18

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دو روز از سوی مرکز حوزه انتخابیه شهرستانهای لارستان، خنج و گراش و هفت روز از وزارت کشور برای شکایت این دوره از انتخابات مهلت داده شد اما خوشبختانه هیچ گونه شکایتی به این مرکز ارسال نگردید.

فرماندار لارستان در ادامه انتصاب حجت الاسلام سید مختار موسوی را به عنوان امام جمعه لار تبریک گفت و خاطر نشان کرد: وظیفه دینی، شرعی و قانونی کلیه مسوولین لارستان این است که نهایت همکاری و تعامل را با امام جمعه شهرستان داشته باشند و از نظرات و پیشنهادات ایشان به منظور پیشبرد امورات استفاده کنند.

نجیب زاده ضمن تاکید بر جدی گرفتن تمام نکات ایمنی توسط مسوولین ذیربط در مراسم چهارشنبه سوری، گفت: مسئولین لارستان بایستی با تبلیغات خود، خطرات چهارشنبه سوری را به گوش مردم برسانند تا از هرگونه حادثه دلخراش ممانعت بعمل آید.

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان در پایان به کلیه مسوولین تاکید کرد تا در ایام نوروز نیز به امورات مردم رسیدگی شود.

نماينده مردم: امیدواریم سال ۹۵ سال همدلی و همراهی مجلس، دولت و قوه قضاییه باشد

همچنین نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار داشت: حضور باشکوه مردم در این دوره از انتخابات نشان از افتخار نظام است.

به گزارش مهر، دکتر جمشید جعفرپور ضمن تشکر از مردم که در گرمابخشی به این افتخار ملی نقش داشتند تا این انتخابات با امنیت و نظم خاصی برگزار شود، بیان داشت: امیدواریم سال ۹۵ سال همدلی و همراهی مجلس، دولت و قوه قضاییه در اهتزاز و کمک به قدرت بخشی بیش از پیش به نظام جمهوری اسلامی باشد.

19

وی تابعیت و پیرو راه ولایت را یکی از وظایف سه قوه قضاییه، مقننه و مجریه دانست و خاطرنشان کرد: خداوند بزرگ را شاکریم که در آخرین روزهای سال ۹۴ امام جمعه لار منصوب شد که این امر در واقع یک عیدی از سوی خداوند به مردم لارستان بزرگ  به شمار می آید.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی افرود: امیدواریم حضور پرخیر و برکت حجت الاسلام سید مختار موسوی در خطبه های نماز جمعه لار بتواند درس های اخلاق که گمشده فعلی ما به حساب می آید در تحلیل های عمیق از دین داری بروز و وظایفی که مسلمانان دارند ارائه کند.

جعفرپور مردم لارستان را افرادی متدین، ولایی، عالم دوست که همیشه در زیرسایه علمای صاحب نفس حضور داشتند دانست و تصریح کرد: در دوره ای که خداوند بار دیگر خدمت توفیق را بنده داد، امیدوارم با همکاری مسوولین و مدیران اجرایی شهرستان لارستان در انجام وظایف خود موفق عمل کنم.

امام جمعه جديد لار: جايگاه امامت جمعه جايگاهي فراجناحي است

امام جمعه جدید لار نیز در ادامه ضمن برشمردن اهمیت جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه این نظام ثمره خون شهدا و مجاهدت عظیم از عاشورا تا به امروز است، اظهار داشت: همه مسوولین، مسوولیت مهمی در این نظام مقدس دارند و بایستی خود را مدیون شهیدان بدانند.

حجت الاسلام سید مختارموسوی با بیان اینکه امروزه فرمایشات مقام معظم رهبری در منطقه دگرگونی ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: رسانه های استکباری و بیگانه در جهان با تبلیغات سوء، دنیا را منفعد خود می کنند اما ایران اسلامی ما با سخنان رهبر معظم انقلاب آرامش پیدا می کند که این امر یک کرامت الهی به شما می آید که خداوند بزرگ به ایشان عنایت کرده است.

8

وی  با اشاره به اینکه این نظام مقدس سه رکن دارد، گفت: اولین رکن اسلام است و همه ما وظیفه داریم تا در اخلاق و رفتار خود اسلامی برخورد کنیم و شواهد اسلامی را بزرگ بداریم.

امام جمعه لار دومین رکن نظام را مردم عنوان کرد و افزود: احترام به مردم و حفظ آنها در صحنه بسیار مهم است به طوری که همه مردم باید احساس کنند که مسوولین خادمان آنها هستند.

وی با بیان اینکه رکن سوم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ولایت فقیه است، تصریح کرد: ولایت فقیه خار چشم دشمنان مکتب اهل بیت(ع) است و دشمنان اسلام تمام تلاش خود را بکار بستند تا این رکن را مورد خدشه قرار دهند اما ملت بزرگ ایران با ولایت مداری همه نقشه دشمنان را نقش بر آب کردند.

وی در پایان سخنانش جایگاه ائمه جمعه را جایگاه خدمتگزاری و فراجناحی دانست و اعلام کرد که به عنوان یک خادم در خدمت همه اقشار جامعه این شهرستان خواهد بود.

1 11 12 13 14 15 16 17 2 20 3 4 5 6 7 9 10


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 268 تاريخ : يکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت: 19:48

انتشار در۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۲ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 14 بازدید

IMG_1306_01کنار ناز «شب بو» بغض بلبل راه می افتد/ دو شعر جديد «فاطمي» از «خليل روئينا»

خليل روئينا شاعر كلاسيك سرا و نام آشناي لارستان و دبير انجمن شعر آفتاب لار به تازگي دو شعر در حال و هواي ايام فاطميه (س) سروده است كه در ادامه مي خوانيد:

***

چگونه رفته ای از آفتاب بالاتر/ نداشت از تو خدا انتخاب بالا تر

برای از تو نوشتن سه آیه کافی بود/ که اسم تو برود از کتاب بالاتر

که گفته اسم تو یاس است اسم تو تاک است/ شراب دست تو از هر شراب بالاتر

بدون یاد تو دست دعا زمینگیر است/ شود دعای تو از مستجاب بالاتر

حسود و چشم ندیدن همیشه هر جا هست/ شرار کینه ی او از مذاب بالاتر

همین ندیدن خوبی بهانه دستش داد/ که برد خشم خود از بی حساب بالاتر

یکی یکی گل سرخ تو گوشه ای افتاد/ تویی که بوده ای از با حجاب بالاتر

محمدی ترِ از تو جهان ندارد گُل/ گلاب فاطمه از هر گلاب بالاتر

***

قدم تا شعر بردارد تغزل راه می افتد/ قلم کاغذ غزل مستی تسلسل راه می افتد

چنان من مبتدی در شعر اگر باشی در این خانه/ روی از پله اش بالا تکامل راه می افتد

تماما نور و نور و نور تشکیلات این خانه است/ به دست ماه و خورشیدش تشکل راه می افتد

محبت مهربانی یکدلی لبخند زیبایی/ در این خانه بدینگونه تجمل راه می افتد

الا یا ایها الساقی به مشکل بر نخواهد خورد/ اگر لب ترکند شعری تناول راه می افتد

سخن از کوه گفتن زیر بار زندگی سخت است/ بزن این در که از این در تحمل  راه می افتد

گلوی زخم دیده از سکوتش دست بردارد/ کنار ناز «شب بو» بغض بلبل راه می افتد

در این خانه جراحت مستجاب الدعوه خواهد شد/ به نام فاطمه رود توسل راه می افتد

بدون فاطمه افتان و خیزان چرخ می گردد/ ولی با گوشه ی چشمش تعادل راه می افتد

بزن این در دری را که به خاکستر مبدل شد/ بگو یا فاطمه از پشت در گل راه می افتد


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 313 تاريخ : يکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت: 14:18

حاشيه اي بر كتاب «زبان مطبوعات» نوشته عبدالرحمن فرامرزي

عبدالرحمن فرامرزی: اگر کسی با زبان لاری ورقه ای چاپ کند او را خائن می دانم!

ayyoob-mahmoodi21ایوب محمودي: کتابی که امروز گذرا به خواندنش مشغول شدم «زبان مطبوعات» اثر مرحوم «عبدالرحمن فرامرزی بود» که به زبانی ساده به بیان وضعیت مطبوعات کشور از آغاز پرداخته و حاوی نکات ارزشمندی است. فرامرزی را که می شناسید. در سال ۱۲۷۶ شمسی در گچویه بستک متولد شده است و به همراه مصطفی مصباح زاده موسس روزنامه کیهان بوده و علاوه بر اینکه به کار مطبوعاتی اشتغال داشته وکیل پایه یک دادگستری و استاد دانشگاه، نماینده مجلس و… بوده که قلم روان و البته نقدهای تندش در آن دوران از شهرت بسیاری برخوردار بوده است.

نکته جالب درباره فرامرزی این است که وی با وجودی که مذهب اهل سنت داشته و زبان گفتاری اش لارستانی بوده اما خود را فراتر از مذهب و زبان مادری می دیده و هیچ چیز برای او از وحدت ملی و یکپارچگی کشورش پراهمیت تر نبوده است. گرچه او از مخالفین سرسخت دکتر مصدق بوده و عده ای نیز او را در انجام کودتای ۲۸ مرداد دخیل می دانند!

فرامرزی اولین کسی بود که قضیه فلسطین را در مجلس مطرح کرده است و به صورت قاطعانه و جدی از آن دفاع می کند و حقوق فلسطینیان را به هم میهنان خود متذکر می شود. او در ماجرای فلسطین، موضعی مخالف رژیم پهلوی داشت. او در سال ۱۳۳۹، در مصاحبه مطبوعاتیِ محمد رضا پهلوی، برای نخستین بار از وی پرسید: آیا درست است که ایران اسرائیل را به رسمیت شناخته؟ شاه که با این پرسش غیر منتظره روبه رو شده بود، گفت: «این چیز تازه ای نیست، بسیاری از کشورهای مسلمان؛ مانند ترکیه نیز این کار را کرده اند!» این پاسخ، جهان عرب را؛ از جمله کشور مصر را به واکنش واداشت و جمال عبدالناصر رابطه خود با ایران را قطع کرد. پس از آن بود که فرامرزی را ممنوع القلم کردند و از دعوت به مراسم و مجالس رسمی مانع شدند.

در حقیقت استاد فرامرزي روزي درباره فلسطين شروع به مقاله نويسي كرد كه هيچ كس در ايران از فلسطين و قضيه آن آگاهي نداشت و روزي كه آخرين مقاله خود را درباره فلسطين زير عنوان: «من از تكرار تاريخ مي ترسم» را نوشت؛ تهران به جنب و جوش آمد و از سراسر كشور نامه هاي تحسين آميز به سوي استاد و مجله يغما سرازير شد و در محافل و مجالس مخصوصا در دانشگاه و حسينه ارشاد اين مقاله دست به دست مي گشت و بازاريان مسلمان يك نسخه از آن را چاپ كردند و به دست مردم رساندند.

در همین رابطه استاد شهید مطهری در یکی از سخنرانی هایش که در باره فلسطین و توسعه طلبی اسرائیل سخن گفته، چنین می گوید: «به قول عبدالرحمن فرامرزی، این اسرائیلی که من می شناسم، فردا ادعای شیراز را هم می کند. می گوید شاعرهای خود شما همیشه در اشعارشان اسم شیراز را گذاشته اند مُلک سلیمان!»

اما آنچه می خواهم این جا برایتان نقل کنم نه مربوط به قضیه فلسطین اوست و نه نامه‌های اعتراضی او در کیهان در مورد غائله آذربایجان خطاب به جعفر پیشه وری! بلکه بخشی از نوشته او در کتاب زبان مطبوعات است که به قلم خودش و به کوشش رحیم سعیدی در سال ۱۳۴۹ منتشر شده است. این کتاب در روزگار خود جزو دروس دانشگاهی بوده و شرح کامل و مختصری از تاریخ مطبوعات کشور و البته وظایف نویسندگان و خبرنگاران را در آن می توان به قلم استاد مشاهده کرد.

در بخشی از این کتاب که به قلم استاد فرامرزی نگاشته شده است به یک ایده جالب از او برخوردم. فرامرزی در راستای دفاع از زبان ملی و رسمی کشور (فارسی) و حفظ وحدت و ملیت و رد زبان های محلی چنین می نویسد:

«مردم خردمند و روشن فکر هر ملتی برای اینکه ملیت ایشان از هم متلاشی نشود اساسی ریخته اند که وقتی انسان درست فکر می کند می بیند از زیباترین اساس های اجتماعی بشر است و آن این است که یک زبان فصیح را برای خود تعیین کرده اند که اهل هر شهرستانی جز با آن چیزی ننویسند مگر مردم بی سواد نادانی که زبان فصیح و کتابتی رسمی مملکت را نمی دانند. نگارنده این سطور خود دارای یک لهجه محلی هستم که مردم مرکز یا سایر شهرستان های ایران آن را نخواهند فهمید؛ آن لهجه لارستانی است ولی اگر امروز کسی با زبان لاری ورقه ای چاپ کند او را خائن می دانم! اتفاقا وقتی هم مقاله ای در این موضوع نوشته و پیشنهاد کرده بودم که مردم باسواد و روشن فکر هر شهرستان یا ناحیه ای بکوشند زبان های محلی را از بین برده و حتی در خانواده خود نیز با زبان مرکزی یا فصیح صحبت کنند… بزرگ ترین شیرازه وحدت یک ملت وحدت زبان آن ملت است و کسانی که در نقاط دوردست کشور از ضعف حکومت مرکزی استفاده کرده برای اجرای هوای نفس یا گول زدن مردم بی سواد دست به چنین کاری می زنند بدانند که به خود و خانواده خود، به افتخارات آباء و اجداد و به عظمت کشور خویش خیانت می کنند…

(زبان مطبوعات، به قلم عبدالرحمن فرامرزی، به کوشش رحیم سعیدی، انتشارات ابن سینا، ۱۳۴۹، صفحه ۹۵-۹۴).

Untitled-1


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 182 تاريخ : يکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت: 13:15

انتشار در۲۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ سرویس:برگزیده ها بدون دیدگاه 6 بازدید

ساعت ۱۹/۳۰ دوشنبه ۲۴ اسفندماه

بزرگداشت سرداران شهيد لارستان باحضور «صادق آهنگران» در حسينه اعظم برگزار مي شود

به گزارش لادستان، فرمانده سپاه ناحيه لارستان با بیان اینکه شهدا مایه عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در عصر کنونی هستند، اظهار داشت: شهدا مظهر شجاعت، شهامت، وفاداری، ایثار، ولایت‌مداری و مردانگی هستند.
امير جاهدي با تسلیت به مناسبت شهادت جان‌سوز حضرت فاطمه زهرا(س) از برگزاری یادواره سرداران و شهدای شهرستان لارستان در این ایام غم‌بار خبر داد و افزود: ۲۴ اسفندماه جاری این مراسم بزرگ و معنوی در کنار مرقد مطهر حضرت آیت‌الله سید عبدالعلی آیت‌اللهی (ره) در حسینیه اعظم شهر لار برگزار می‌شود.
فرمانده سپاه ناحیه لارستان بابیان اینکه در طول امسال ده‌ها یادواره شهدای محله، دانش‌آموزی، دانشجویی، اصناف، مهندسین، اقشار و غیره در سطح لارستان بزرگ برگزار شده است، تصریح کرد: برنامه یادواره شهدای شهرستان لارستان، تکمیل‌کننده و پایان‌بخش معنوی برنامه‌های این ناحیه در پایان سال جاری خواهد بود.
این مسئول با اشاره به اینکه بنا بر برنامه‌ریزی‌ها، حاج صادق آهنگران از ذاکرین اهل‌بیت(ع) و از یادگاران خوش‌نوای هشت سال دفاع مقدس و همچنین حجت‌الاسلام شاکری‌فرد از راویان سیره شهدا و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس میهمان ویژه این برنامه خواهند بود، ادامه داد: در این یادواره از مقام شامخ شهید سلیمان فرخاری که به‌عنوان شهید شاخص لارستان در سال ۹۴ انتخاب شده بود، تجلیل خواهد شد.


لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 172 تاريخ : يکشنبه 23 اسفند 1394 ساعت: 13:15

انتشار در۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳ ق.ظ سرویس:عناوین اصلی بدون دیدگاه 48 بازدید

گزارش تصويري/ مجلس ختم مرحوم آيت الله سيدعبدالحسين آيت اللهي در حسينيه اعظم لار

مراسم هفتمين روز رحلت آيت الله سيدعبدالحسين آيت اللهي نوه مرحوم آيت الله العظمي سيدعبدالحسين لاري با حضور مردم و مسئولان لارستان جمعه ۱۹ اسفندماه ۹۴ در حسينيه اعظم لار برگزار شد. وي متولد جهرم بود و ۱۳ اسفند امسال در سن ۸۴ سالگي ديده از جهان فروبست.

در ادامه تعدادي از عكس هاي اين مراسم را با دوربين «مهدي محمدي» ببينيد:

IMG-20160311-WA0070IMG-20160311-WA0010 IMG-20160311-WA0011 IMG-20160311-WA0016 IMG-20160311-WA0017IMG-20160311-WA0019 IMG-20160311-WA0022 IMG-20160311-WA0023 IMG-20160311-WA0024 IMG-20160311-WA0025 IMG-20160311-WA0026 IMG-20160311-WA0027 IMG-20160311-WA0042 IMG-20160311-WA0047 IMG-20160311-WA0057 IMG-20160311-WA0058 IMG-20160311-WA0063 IMG-20160311-WA0066 IMG-20160311-WA0067 IMG-20160311-WA0069 IMG-20160311-WA0072


ارسال نظر

لارستان...
ما را در سایت لارستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دانلودی lari بازدید : 315 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 3:57